Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Dwusystemowe składy Stadlera z nowymi napędami z Polski

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
13-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Stadler Polska

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Dwusystemowe składy Stadlera z nowymi napędami z Polski
fot. Stadler
Stadler Polska zamówił 11 układów napędowych, które zostaną zainstalowane w pociągach FLIRT dla węgiersko-austriackiego przewoźnika GSEV. Urządzenia, zaprojektowane przez polski zespół inżynierów ABB, wykorzystują nową konstrukcję, dostosowaną do wielosystemowych EZT.

W pierwszej kolejności pociągi mają kursować na trasie z zachodnich Węgier do Budapesztu, jednak docelowo będą mogły pokonywać też granice Austrii. W obu krajach wykorzystywane są jednak różne systemy trakcyjne (odpowiednio 25kV i 25kV), stąd decyzja, aby nowe Flirty wyposażyć w dwusystemowe napędy.

Na potrzeby projektu Stadler Polska zamówił 11 układów napędowych, po 2 przekształtniki i 2 transformatory każdy. Przekształtniki bazują na nowej, kompaktowej konstrukcji, wykorzystującej topologię trójpoziomową. Polskim inżynierom udało się zoptymalizować zużycie energii przy zachowaniu wskaźnika dostępności powyżej 99 proc., w temperaturach od -25 do +45 stopni Celsjusza. Przekształtniki zostaną wyprodukowane w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim.

Wprawdzie są 1,5 razy większe niż urządzenia jednosystemowe, ale zyskały na uniwersalności – mogą bowiem płynnie „dopasowywać się” do dwóch różnych systemów zasilania, z których korzysta w sumie ponad 10 krajów Europy. To istotne również z perspektywy producenta taboru.

Składy zamówione przez GYSEV mają w założeniu łączyć wygodę pociągów międzynarodowych z dostępnością zespołów podmiejskich. Projekt nowych Flirtów przewiduje więc z jednej strony niskopodłogowe przedziały i kilkanaście miejsc na rowery, a z drugiej – trzy toalety, automaty z napojami, strefę gastronomiczną i ponad 30 miejsc w pierwszej klasie.

– Kolej pokonuje nowe granice, co pokazuje choćby uruchamiane połączenie z Polski do Chorwacji. Na nieco krótszych, ale również międzynarodowych, turystycznych trasach, wielosystemowe elektryczne zespoły trakcyjne są z perspektywy operatorów i przewoźników wygodniejszą i bardziej ekonomiczną alternatywą wobec pociągów z lokomotywą – mówi Maciej Duczyński z biznesu Trakcji ABB w Polsce.

Jak dodaje, w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, wielosystemowe składy będą odgrywać coraz większą rolę również w Polsce. A same napędy można w stosunkowo prosty sposób przekonfigurować również do wersji 3 kV DC i 25kV AC. W pierwszym systemie zasilana jest obecnie polska sieć trakcyjna, jednak napięciem 25kV elektryfikowane będą linie kolejowego komponentu CPK.

ABB rozpocznie dostawy swoich zespołów napędowych na początku 2026 r. Do końca 2027 r. firma ma dostarczyć Stadlerowi komplet urządzeń.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Stadler Flirt dla regionu Doliny Aosty [zdjęcia]

Tabor i technika

Stadler Flirt dla regionu Doliny Aosty [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 05 grudnia 2024

ŁKA kończy naprawy P4 Flirtów. Czas na Impulsy

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie odebrały już 58 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie odebrały już 58 nowych Flirtów

Koleje Mazowieckie 19 czerwca 2023

Czarne bimodalne Flirty jadą z Siedlec do Norwegii

Tabor i technika

Czarne bimodalne Flirty jadą z Siedlec do Norwegii

Michał Szymajda 11 grudnia 2020

ŁKA z dofinansowaniem rozbudowy Flirtów i nowymi trasami

Tabor i technika

Niemal wszystkie Flirty dla NS są już w Holandii [zdjęcia]

Tabor i technika

Zobacz również:

Stadler Flirt dla regionu Doliny Aosty [zdjęcia]

Tabor i technika

Stadler Flirt dla regionu Doliny Aosty [zdjęcia]

Łukasz Malinowski 05 grudnia 2024

ŁKA kończy naprawy P4 Flirtów. Czas na Impulsy

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie odebrały już 58 nowych Flirtów

Tabor i technika

Koleje Mazowieckie odebrały już 58 nowych Flirtów

Koleje Mazowieckie 19 czerwca 2023

Czarne bimodalne Flirty jadą z Siedlec do Norwegii

Tabor i technika

Czarne bimodalne Flirty jadą z Siedlec do Norwegii

Michał Szymajda 11 grudnia 2020

ŁKA z dofinansowaniem rozbudowy Flirtów i nowymi trasami

Tabor i technika

Niemal wszystkie Flirty dla NS są już w Holandii [zdjęcia]

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5